news

27 Ekim 2007 Cumartesi

ICAC'ın pamukta üretim ve tüketim tahminleri

ICAC'ın pamukta üretim ve tüketim tahminleri raporuna göre: Pamuk üretimi ABD ve Türkiye'de azalıyor, Asya'da artıyor
İZMİR - Uluslararası Pamuk İstişare Konseyi (ICAC) Sekreteryası'nın hazırladığı Pamukta Üretim ve Tüketim Tahminleri Raporu'ndaki verilere göre Asya ülkelerinde pamuk üretimi ve tüketimi artarken, ABD ve Türkiye'de üretim azalacak. İzmir Hilton Oteli'nde gerçekleştirilen ICAC 66. Genel Kurul Toplantısı'nın ikinci gününde ICAC Sekreteryası'nın açıkladığı "Pamukta Üretim ve Tüketim Tahminleri Raporu"a göre 2007-2008 sezonunda dünya pamuk üretimi yüzde 2 azalacak, tüketimi ise yüzde 3 artacak. Tüketimdeki artış pamuk fiyatının artmasına yol açacak. Son iki yılda fiyat tahmininde yanıldığı için uluslararası piyasalarda oluşacak fiyatı tahmin etmek için yeni bir metot uygulayan ICAC, pamuk fiyatının 2007-2008 sezonunda Cottoon A Index için 68 cente çıkmasını bekliyor. Açıklanan verilere göre Asya ülkelerinde pamuk üretimi ve tüketimi artarken, ABD ve Türkiye'de üretim azalacak. ICAC raporuna göre Türkiye'de geçen yıl üretimde verimliliğin sağlanamaması ve alternatif tarım ürünlerinin daha cazip olması üreticiyi pamuk ekiminden uzaklaştırdı. Rapor, uluslararası piyasalarda 2004 yılından bu yana ucuza giden pamukta fiyat artış sürecinin başladığını tahmin ediyor.
Verileri açıklayan Dr. Alahandro Plastino, 2002-2003 sezonunda 27.1 milyon tonla en yüksek seviyeye çıkan dünya pamuk üretiminin sonraki yıllarda girdiği düşüş eğilimini sürdürdüğünü belirtti. Plastino, dünya pamuk üretimin 2007-2008 sezonunda 26.2 milyon tona inmesinin beklendiğini vurgulayarak, pamuk üreticisi ülkelerde üretim tekniklerini geliştirmesi sonucunda hektar başına yüzde 16 verimlilik artışı sağlandığını açıkladı. Pamuk ekim alanlarının 2004-2005 yılında 36 milyon hektardan günümüzde 34 milyon hektara düştüğünü belirten Plastino, şunları kaydetti: "Uluslararası piyasalarda 2004 yılından bu yana düşüş eğilimi gösteren pamuk fiyatının kısa sürede yükseliş trendine girmesini bekliyoruz. Pamuk ekim alanları azalacak, fiyat artacak. Buğday, mısır, soya fiyatlarındaki artışın pamuk yetiştiriciliğini cazip olmaktan çıkarmasından dolayı pamuk ekim alanı 2007-2008 sezonunda yüzde 2 azalacak. Ekim alanları en çok ABD ve Türkiye'de azalacak. ABD'de mısır fiyatının artması ve pamuk üreticisine teşvik verilmemesi etkili olurken, Türkiye'de geçen yıl düşük verim görülmesi etkili oldu. Pamuk ekim sezonunda hava koşullarının kötü gitmesi 2007-2008 verimliliğini de azaltıyor."
Fiyat 9 cent artıyor
Hindistan ve Pakistan'da pamuk üretim artışı, Çin'de ise istikrarın korunmasının beklendiğini aktaran Plastino, Çin'de 7.8 milyon ton üretim hedeflendiğini vurgulayarak, şunları söyledi: "Beklentilere göre dünya pamuk üretimi 26,2 milyon tona düşecek. Asya, toplam üretimin yüzde 59'unu karşılayacak. Dünyada fabrikaların pamuk tüketimi yüzde 4 artarak, son 2 yıldaki artışın 3 katına ulaşacak. Dünyada üretilen pamuğun yüzde 75'i Asya'daki fabrikalarda işlenecek. Çin, bu alanda lider olacak. ABD'deki üretim düşüşüne rağmen stoklarının çok olması sayesinde ihracatının 3.7 milyon ton olması bekleniyor. Çin'in ihracatının 3.5 milyon tona ulaşması bekleniyor."
Plastino, 2006-2007 sezonunda 59 cent olan Cottoon A Index fiyatının 2007-2008 sezonunda 9 sent artarak, 68 cente çıkmasının beklendiğini vurguladı. bu yılki fiyatın 20 yıllık ortalamadan daha düşük olduğuna dikkat çeken Plastino, fiyatların gerilemesinin "Pamuk üretiminde verimlilik artışı, polyesterle rekabetten kaynaklanan talep azalması, giyim ürünlerinin perakende fiyatlarının düşmesi, devletlerin destekleri fiyatın düşmesi" nedenlerinden kaynaklandığını söyledi. Plastino, "Dünya tekstil pazarında da pamuğa talepte düşüş var. Gelişmiş ülkeler daha çok doğal elyaf tercih ederken, gelişmekte olan ülkeler insan yapımı elyafı tercih ediyor" dedi.
31 ülke katıldı
ICAC Komite Üyesi Refik Şaudri, pamuk üretimiyle ilgili veri tabanını oluşturmak için düzenledikleri ankete 31 ülkenin katıldığını belirterek, bu ülkelerin dünya pamuk üretim alanının yüzde 88'ine sahip olduğunu belirtti. Şaudri, dünyada pamuk yetiştiriciliği için 22.8 milyon dolar harcandığını belirterek, bir hektar pamuk ekim maliyetinin 730 doları bulduğunu vurgulayarak, "Kütlü pamukta kilogram başına üretim maliyeti 35 cent. Pamuğu en pahalı üreten ülke İsrail. Türkiye'de pamuk üretim maliyeti çok yüksek. Üretici gübreye 22 cent, haşereyle mücadeleye 13 cent, yabancı ot mücadelesine 12 cent, sulamaya 11 cent harcıyor."
Türkiye'nin yılda bir milyon 475 bin ton pamuk tükettiğini söyleyen Tarım Bakanlığı Tarımsal Üretim ve Geliştirme Genel Müdür Vekili Talat Şentürk de, 62 bin ton pamuk ihraç ettiğini, 750 bin ton da ithal ettiğini söyledi. Şentürk, Türkiye'nin 2012 hedefinin pamuk ekim alanını 930 bin hektara çıkararak kendi kullanacağı pamuğun tamamını kendisinin üretmeyi istediğini vurguladı.
KAYNAK : Dünyagazetesi

Hiç yorum yok:

yazarlar

ads